تداخلات دارو-دارو و غذا-دارو, تغذیه

غذاهای ممنوع (در رژیم اول)

ممنوعیات غذایی:

( فقط برای رژیم اول ، این ممنوعیات همیشگی نیستند )

کره ، خامه ، انجیر ( بالای ۳ عدد در روز )، عسل ( بالای یک قلشق مربا خوری در روز ) ، انگور ( بالای ۲۰ حبه )، انبه، هندوانه، خربزه، طالبی، بستنی، چیپس، پفک، بیسکوییت، تنقلات، انواع شیرینی، انواع ابمیوه طبیعی و صنعتی ، انواع محصولات رژیمی، ماکارونی به هر شکل، کله پاچه، جگر، ترشی، سیب زمینی به هر فرمی، ( همه این ممنوعیات برای رژیم اول هستند و در رژیمهای بعدی از همه اینها به مقدار های مناسب مصرف خواهیم کرد).

** توجه :

  • حتما هفته ای ۳ بار و هر بار ۴۵ دقیقه پیاده روی یا ورزش داشته باشید.‌
  • حتما روزی ۸ لیوان اب بنوشید که یک لیوان ناشتا و یک لیوان آن قبل خواب باشد.
  • یک ساعت قبل و بعد ورزش پروتئین مصرف شود.
  • قبل ورزش و پیاده روی و در حین ورزش و پیاده روی و بعد آن حتما اب بنوشید.
  • مواد غذایی آهن دار مثل گوشت قرمز ، عدسی .. همراه یک غذای اسیدی مثل آبلیمو یا نارنج یا آب پرتقال مصرف شود تا جذب آهن ۲ برابر شود…
  • مواد غذایی آهن دار همراه کلسیم فراوان مثل ماست ( بیش از ۳۰۰gr ) مصرف نشود چون جذب آهن پایین می آید ..
  • آنتی بیوتیک در وعده کلسیم دار مثل صبحانه مصرف نشود زیرا کلسیم و آنتی بیوتیک تداخل دارو – غذا دارند و کلسیم مانع جذب انتی بیوتیک میشود .

نکات مهم :

اگر هم کم خوری را شروع کرده اید و هم ورزش میکنید اما وزن کم نمیکنید ، ۹۰ ٪ دچار کم خونی ، مشکلات تیروئیدی و یا تخمدان پلی کیستیک هستید … حتما آزمایش خون بدهید و از این ۳ مورد خیال خودتان را راحت کنید ، چون در صورت داشتن هر کدام از اینها به تنهایی ، شما وزن کم نمیکنید .
اگر هیچ کدام از این مشکلات راندارید اما باز هم وزن کم نمیکنید ، پس حتما روی واتس اپ کلیک کنید و سوالتان را بپرسید:

تداخلات دارو دارو – تداخلات غذا دارو .

بسیاری از افراد که به بنده برای رژیم مراجعه میکنن ، با توجه به خوردن غذاهای مقوی و انواع داروهای مولتی ویتامین ، اما باز هم شکایت از ضعف بدنی و بی حالی دارند ، به علت خوردن غذا ها یا دارو هایی همراه غذا که با هم سازگاری ندارند و اثر هم را از بین میبرند . به عنوان مثال ، اگر کسی از انتی بیوتیک استفاده میکند ، بهتر است ان را در وعده کلسیم دار ( همراه صبحانه ) نخورد ، زیرا کلسیم اثر انتی بیوتیک را از بین میبرد ، ( با فاصله زمانی ۲ ساعت بعد صبحانه میتواند دارو را مصرف کند ) .

تداخل دارو و لبنیات ( به جز ماست پروبیوتیک )

کلسیم موجود در لبنیات جذب آنتی بیوتیک ها رو متوقف میکنه. ماست پروبیوتیک تنها خوراکی لبنی است که در حین مصرف این داروها میتونین بخورین، چون حاوی پروبیوتیک است که رشد باکتری های خوب در روده رو تسریع میکنن، پس باعث میشه بدن با جذب آنتی بیوتیک سریعتر بهبود پیدا کنه. پروبیوتیک ها همچنین به پیشگیری از اسهال که از عوارض شایع مصرف آنتی بیوتیک هاست کمک میکنه.

تداخل دارو و غذاهایی با فیبر بالا

مواد غذایی با فیبر بالا خیلی سالم هستن، اما وقتی دارو مصرف میکنین بهترین گزینه نیستن. این غذاها سرعت جذب در معده تون رو کند میکنن که این امر برای کاهش وزن عالیه، اما وقتی سرعت جذب دارو رو کند کنه زیاد هم خوب به نظر نمیرسه. غلات سبوس دار، عدس و لوبیاها از جمله این مواد غذایی هستن.

تداخل دارو با الکل

مصرف الکل با اثر آنتی بیوتیک تداخل نمیکنه اما میتونه عوارض جانبی مثل مشکلات دستگاه گوارشی و سرگیجه ایجاد کنه. از مصرف الکل خودداری کنین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *