ورزشی

آیا EMS برای ورزشکاران حرفه ای کارآمد است؟

تاثیر EMS روی ورزشکاران حرفه ای

EMS یا تحریک الکتریکی عضلات دهه ها است که به ورزشکاران کمک نموده تا عملکرد خود را بهبود بخشند و آسیب و زمان بهبودی را به حداقل برسانند. از نظر تاریخی، کاربرد EMS با تسلط روسیه در رقابتهای المپیک در دهه 70به اوج خود رسید.

یک پزشک روسی به نام Yahov Kots ادعا نمود که موفقیت ورزشکاران روسی در المپیک به دلیل نوعی از EMS بود که او کشف کرده بود. او ادعا نمود که به ورزشکاران کمک مینماید تا قدرت را حتی در بالاترین سطح ورزشی، 30تا 40درصد بالا ببرند

مطالعات علمی اثبات کردند که تحریک الکتریکی میتواند حجم، اندازه، آتروفی و قدرت عضلات را در ورزشکاران تمرین ندیده، تمرین دیده و نخبه تحت تأثیر قرار دهد که در مورد ورزشکاران حرفهای و نخبه با وجود سطح بالای تناسب بدنی و آمادگی جسمانی میتوانند به طور قابل توجهی سطح قدرت خویش را بالا ببرند در واقع ایاماس یک روش جایگزین برای تمرینات قدرتی سنتی برای پارامترهای قدرت و تواناییهای حرکتی است.

عملکرد ورزشی بر مبنای بدنی است که قوی، کارآمد و قدرتمند باشد. این مسئله مستلزم قدرت عضلاتی و نیز کارآیی عصبی حرکتی و نیز توانایی برای ریکاوری است.

برای ریکاوری و عملکرد عضلات، میبایست انتقال بهینهای از مواد مغذی در گردش خون عروقی صورت گیرد.

جلیقه لاغری ایکس آمیدوسوئیت

نشان داده شده است که EMSتغییرات بلند مدتی در عروقزایی در سطح مویرگی ایجاد مینماید. همچنین جریان خون اندام و ظرفیت مرتبط با فیلتراسیون ریزعروقی افزایش مییابد.
ارتباط نزدیکی میان عروقزایی و فعالیت عصبی وجود دارد. نفوذ الیاف عصبی به بافت ترمیم کننده یک جلودار لازم در تهاجم مویرگی است و اگر به عصب آن ناحیه آسیبی برسد، آسیب عروقی به طور قابل توجهی مهار میشود. برعکس، اگر رشد عصب تحریک شود، عروقزایی با سرعت بیشتری شکل میگیرد. به نظر میرسد کهافزایش فعالیت الیاف عصبی فعال موجود با تحریک الکتریکی میتواند همچنین عروقزایی را افزایش دهد.


EMS که به ورزشکاران این امکان را میدهد تا سختتر تمرین کنند اما زمان ریکاوری عضلات را به حداقل برسانند. آن همچنین یک ابزار موثر برای آسیب و صدمات است. یک فرآیند نرمال بهبودی بدون مداخله تحریک الکتریکی تقریبا یک سال طول میکشد که شما با کمک تحریک الکتریکی میتوانید آن را به سه ماه کاهش دهید. مطالعاتی در مورد اثربخشی EMSبر روی بازیکنان نخبه راگبی و ژیمناستیککاران منتشر شده است که افزایش عملکرد در زمینههای زیر را نشان میدهد:
زمان دوی سرعت ،
20 mتوانایی پرش عمومی و خاص، قابلیت دو سرعت از جمله سرعت شاتل. حداکثر سرعت ایزومتریک و سطح مقطعی عضلات. مطالعهای که اخیرا توسط ،Andre Filipovicعضو انستیتوی علوم و انفورماتیک ورزشی دانشگاه آلمان، کلن انجام شده است نشان داد که بازیکنان نخبه فوتبال در تمرینات خود پیشرفت زیادی را با بهرهگیری از EMS کسب مینمایند. این آزمایش نشان داد که:

  • حداکثر عملکرد قدرتی به طور متوسط تا 30.07درصد افزایش یافت.
  • عملکرد پرش به طور میانگین تا 9.14درصد افزایش داشت.
  • افزایش عملکرد سرعت به طور متوسط تا 19.38درصد بود.
  • سرعت پا زدن به توپ به طور میانگین تا 16.3درصد افزایش یافت

Charlie Francis مربی برجستهای که مربیگری بسیاری از قهرمانان دو سرعت را برعهده داشت در کتاب خود در مورد EMSنوشت: نتایج بنده در مورد EMSآنقدر مطلوب بوده است که من نمیخواهم در مورد کارآیی EMS بحث کنم بلکه قصد دارم استفاده از آن را در تمرینات ورزشکاران نخبه به حداکثر برسانم.

بسیاری از دوندگان سرعت المپیک امروزه از EMS به عنوان بخشی از برنامه تمرینی خود استفاده میکنند. ورزشکاران مطرحی هستند که تاکنون از این شیوه بهره گرفتهاند؛ از Ben Johnsonگرفته تا Usain Bolt که دارنده رکورد 100متر جهانی است. به جز دوندگان سرعت، بازیکنان فوتبال مانند کریم بنزما، ماریا گومز، رایان برتراند و حتی تیم بایرن مونیخ از EMSبه عنوان برنامه تمرینی خود استفاده میکنند.

Frazier یکی از بازیکنان تیم فوبتال آمریکایی دالاس کابویز 1است که از سال 2016 برای این تیم بازی کرده و طی این سالها به خوبی برنامه قبل و بعد از تمرین خود را مدیریت نموده است. او از EMSبرای اتقباض ملایم عضلات و نیز گرم کردن (بخصوص نواحی مانند زانو و همسترینگ که در طول بازی تحت فشار زیادی هستند،)جلوگیری از تورم، التهاب، درد(بهبود وضعیت عضلات) و ریکاوری استفاده میکند.

این روش درمانی به منظور افزایش جریان خود در عضلات و کاهش التهاب طراحی شده است. برخلاف روشهای ضد التهاب معمول، EMS روش امن برای کمک به کاهش درد می باشد. داروهای ضد التهاب به جز اینکه سبب مشکلات گوارشی و سردرد میشوند میتوانند جلوی رشد عضلات را نیز بگیرند. در مقابل ،EMSیک محرک الکتریکی مطلوب برای رشد عضلات است.

 EMS همچنین یک ابزار ارزشمند و اثبات شده برای بهبود پارگی مینسک یا ACL میباشد

EMS کلیه مراحل عضله سازی را به طور طبیعی با انتقال پالسهای الکتریکی به بدن تقلید مینماید که در آن اعصاب حرکتی در بدن فعال شده و سبب انقباض عضلات میشود. با ،EMSشدت و فرکانس این پالسها میتوانند کنترل شده و در فازهای مختلفی از تمرینات تحویل داده شود که این به نوبه خود سبب افزایش عضله سازی در این فرآیند میشود.

موقعیت پالسهای الکتریکی نیز به منظور انتقال به چهار سر ران، عضلات سرینی و همسترینگ مورد هدف قرار داده شده و با تمرکز بر افزایش قدرت در این گروههای عضلانی، نیرو و سرعت بیشتری تولید میشود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *