درمانی

تاثیر کاردرمانی با استفاده از الکتروتراپی (دستگاه ایتال فیت) بر روی بیماران سکته مغزی، ضایع نخاعی و اسپاسم عضلانی

الکتروتراپی

فیزیوتراپی و کاردرمانی

فیزیوتراپی و توانبخشی از روش های موثر در درمان و بهبود بیمارانی است که دچار سکته مغزی و اختلالات عصبی و حرکتی در بدن شده اند.

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی بسیار موثر بوده و موجب تحرک مفاصل از کار افتاده و یا ضعیف می شود. این روش درمانی در دو بخش تمرین درمانی و تکنیک های دستی و غیر دستی انجام می شود.

فیزیوتراپیست، ابتدا وضعیت دستگاه حرکتی و عصبی را بررسی کرده و با بررسی سوابق بیماری فرد و همچنین شدت و نوع سکته مغزی، برنامه ای جامع برای درمان او تنظیم کرده و ارائه می دهد.

یکی از روش هایی ک فیزیوتراپیست در رابطه با بیماران بعد از سکته مغزی انجام می دهد، تکنیک های الکتروتراپی و یا تحریکات الکتریکی می باشد. در این روش به شکل های مختلف (تنس، اف ای اس و..) و با توجه به وضعیت بیمار جریان الکتریکی را از طریق الکترودها در نواحی مختلف بدن که دچار ضعف، اسپاسم، درد، بی حرکتی، تنبلی و… شده اند، اعمال می کند و موجب بهبود وضعیت بیمار می شود.

یکی از روش های فیزیوتراپی که به صورت دستی و توسط فیزیوتراپیست صورت می گیرد و می تواند به بهبود وضعیت عضلات و جلوگیری از اسپاسم عضلات کمک کند، منوال تراپی می باشد.

 

انواع دستگاه های الکتروتراپی

 

اشعه مادون قرمز:

امواج مافوق صوت:

امواج دیاترمی:

 

انواع دستگاه های الکتروتراپی:

استفاده از جریان فارادیک

 

استفاده از دستگاه TENS

 

جریان گالوانیک (Galvanic)

 

 

 

ارزیابی کارایی و اثربخشی دستگاه الکتروتراپی مدل ایتال فیت

   استفاده از پنج مددجو (شامل دو مددجوی دچار سکته مغزی، یک بیمار ضایعه نخاعی، یک بیمار سالمند زمین گیر که توانایی راه رفتن نداشت و همپنین یک مددجوی دچار اسپاسم شدید عضلانی) در آسایشگاه سالمندان و معلولین انوار آفتاب استان قم

ارزیابی مثبت کاردرمانی با کمک دستگاه ایتال فیت از طریق مشاهدات میدانی

 

نمونه اول اقدامات درمانی:

  • مددجو به نام آقای روح اله کتابی که 5ماه پیش دچار سکته مغزی شده و زمین گیر شده بود.
  •  ابتدا با استفاده از اقدامات کاردرمانی و تمرینات مخصوص تحت درمان قرار گرفت(20 جلسه تمرینات کاردرمانی با دست و استفاده از دستگاه ماساژ ویبریشن)
  •  در 20 جلسه ابتدایی شاهد تحرکات مثبت عضلات سمت راست که در اثر سکته مغزی از کار افتاده بود مشاهده شد.
  • از جلسه 21 به بعد تمرینات ورزشی و کار درمانی ایشان به همراه دستگاه ایتال فیت در قسمت عضلات چهار سر، همسترینگ و عضلات دوقلو و ساق پا کار شد.
  • به این صورت که از جلسه 21 تا 35 ابتدا دستگاه ایتال فیت به قسمت عضلات چهار سر و دوقلو و یا همسترینگ و عضلات ساق پا متصل می شد و بعد از اتمام کار دستگاه ایتال فیت مددجو تحت کاردرمانی با دست و تمرینات مخصوص ورزشی قرار می گرفت.
  • در جلسات 21 تا 35 با توجه به اینکه مددجو تحت درمان الکتروترپی دستگاه ایتال فیت قرار داده شد، سرعت پیشرفت سریعتری مشاهده گردید.
  • از جلسه 35 تا جلسه 55 مددجو همزمان که بر روی دوچرخه ثابت به مدت 20 دققیقه رکاب میزد، دستگاه ایتال فیت به قسمت عضلات پای اسیب دید متصل می شد.
  • نتایج مشاهدات در مرکز فیزیوتراپی نشان داد کاردرمانی به همراه استفاده از دستگاه ایتال فیت موجب پیشرفت سریعتری در بیماران CVA  می شود.

 

حضور آقای کتابی در پانزدهمین کنگره سراسری ورزشی و نمایشگاه تجهیزات و کالاهای پزشکی ورزشی:

نمونه دوم اقدامات درمانی:

  • مددجوی دیگری به نام آقای علی اکبر کوه خضری که در اثر کهولت دچار کوتاهی عضلات همسترینگ و ضعف شدید در عضلات چهار سر ران شده بود و در یک سال گذشته توانایی راه رفتن را از دست داده بود (مددجو ایزی لایف می شد)
  • ابتدا با ماساژ درمانی با روغن و استفاده از دستگاه ویبریشن تحت درمان قرار گرفت.
  • سپس با استفاده از تمرینات کاردرمانی و استفاده از دستگاه ایتال فیت در قسمت عضلات چهار سر، دوقلو و همسترینگ می توانست به مدت 15 دقیقه بر روی دوچرخه ثابت رکاب بزند و تمرینات راه رفتن با واکر به ایشان داده شد.
  • پس از گذشت 50 جلسه کاردرمانی با استفاده از دستگاه ایتال فیت مددجو توانست به تنهایی با واکر راه برود و همچنین کارهای روزانه خود مانند رفتن به سرویس بهداشتی و استحمام را به تنهایی انجام دهد.

نمونه سوم اقدامات درمانی:

  • مددجو به نام آقای سعید نامدار که چندین سال پیش بر اثر تصادف دچار ضایعه نخاعی شده بود می توانست بر روی ویلچر به تنهایی بنشیند
  • دچار ضعف شدید در عضلات پاها بود. به طوری که شبها موقع خوابیدن از شدت ضعف عضلات دچار درد در پاها بود.
  • مددجوی نامبرده ابتدا تحریکات الکتریکی دستگاه ایتال فیت را به مدت 15 جلسه دریافت کرد.
  • سپس همزمان که مددجو تحریکات الکتریکی دستگاه ایتال فیت را دریافت می کردند می توانست بر روی دوچرخه ثابت رکاب بزند.
  • در ابتدا مددجو رکاب زدن را به مدت 2 الی 3 دقیقه بیشتر نمی توانست ادامه دهد
  • ولی بعد از گذشت 40 جلسه کاردرمانی به همراه بستن دستگاه ایتال فیت در قسمت های مختلف عضلات پاها مددجو توانایی رکاب زدن تا 60 دقیقه را به دست آورد.

 

نمونه چهارم اقدامات درمانی:

مددجو به نام آقای جواد نجفی در 3 سال قبل در اثر اسپاسم شدید عضلانی زمین گیر شده بود و توانایی تکان دادن پاها و بلند کردن بالاتنه نبود،

ابتدا مددجو تنها تحت درمان الکتروتراپی با استفاده از دستگاه ایتال فیت قرار گرفت.

در 15 جلسه ابتدایی دستگاه ایتال فیت به قسمت عضلات دوقلو و ساق پا و همچنین عضلات چهار سر و همسترینگ قرار داده می شد.

شدت کارکرد دستگاه در تمام قسمت های عضلانی بر روی بالاترین درجه قرار داده می شد.

بعد از 15 جلسه تحرکات بسیار کمی در قسمت پاها شروع شد (تکان دادن بسیار کم پاها).

دریافت تحریکات الکتریکی دستگاه ایتال فیت از جلسه 16 تا 30 در قسمت هر دو پا ( همزمان دستگاه به عضلات چهار سر و دوقلوی هر دو پا و یا همسترینگ و عضلات ساق هر دو پا) به مدت 20 دقیقه

سپس کاردرمانی با دست و تمرینات اکستنشن و فلکشن پاها در حالت دمر با کمک کاردرمانگر انجام می شد.

نتایج مشاهدات نشان میداد تمرینات کاردرمانی به همراه استفاده از دستگاه ایتال فیت نتایج بهتری را به همراه دارد.

در ادامه از جلسه 31 به بعد علاوه بر عضلات پا، کمربند ایتال فیت نیز به مددجو بسته شد و تمرینات مربوط به بلند کردن تنه به مددجو داده شد.

بعد از 45 جلسه تمرینات کادرمانی و الکتروتراپی، مددجو می توانست به کمک کاردرمانگر در لبه تخت بنشیند و تمرینات بالاتنه را انجام دهد.

 

نتایج کاردرمانی

تمرینات کاردرمانی به همراه استفاده از دستگاه ایتال فیت بر روی مددجویان دیگری که دچار ضایعه نخایی، سکته مغزی، جراحی استخوان پا و همچنین کهنسانی که دچار ضعف شدید در عضلات می باشند به کار گرفته شد.

نتایج مشاهدات نشان می دهد تمرینات کاردرمانی همراه با استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی ایتال فیت بسیار موثر می باشد و نقش مهمی در بهبود بیماران دارد.

 

 

کارگاه تکنیکهای تمرین با EMS
در پانزدهمین کنگره سراسری ورزشی و نمایشگاه تجهیزات و کالاهای پزشکی ورزشی

هیجان یک پالس خوب را با ایتال فیت تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *