تداخلات دارو-دارو و غذا-دارو, تغذیه

تداخل ویتامین ( k ) با داروی قلبی (وارفارین)

ویتامین k در بسیاری از سبزیجات سبز خصوصا کلم بروکلی، کلم پیچ و کاهوی سبز تیره یافت می شود. معمولا سبزیجات برگ سبز، کلم و کاهو بیشترین مقدار این ویتامین را دارند و از طرفی اکثر میوه جات و غلات از این نظر فقیر می باشند.

ویتامین k نسبتا پایدار بوده و با روش های پخت معمول تخریب نمی شود و در آبی که غذا درآن پخته می شود، از بین نمی رود. (در برابر حرارت، رطوبت و اکسیژن حساس نمی باشد)

جگر گوساله و چای سبز واقعی و کیوی نیز حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین k می باشند.
یکی از ویژگی های ویتامین k ، این است که باعث رقیق شدن خون میشود ، و افرادی که مشکلات قلبی دارند و از داروی وارفارین استفاده میکنند تا بر اثر استفاده از این دارو ، خون آنها رقیق شود و از غلظت خونشان کاسته شود، نباید مواد غذایی دارای ویتامین k ( مثل کیوی یا کاهو ) را در وعده مصرف وارفارین قرار دهند، زیرا وارفارین داروی ضد انعقادی می باشد که معمولا به منظور جلوگیری از ایجاد لخته و رقیق شدن خون در بدن افرادی که به بیماریهای قلبی، ریوی و عروق خونی مبتلا می باشند، تجویز می گردد و ویتامین k هم باعث رقیق شدن خون میشود . و در نتیجه مصرف این دو با هم احتمال بروز رقیق شدن بیش از حد خون و در نتیجه خونریزی قسمت های مختلف هست.

پس تداخل دارو غذا داریم یعنی نباید سبزیجات را در وعده مصرف داروی وارفارین قرار داد. باید حداقل ۲ ساعت بین مصرفشان فاصله باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *